Nieodpłatne porady prawne i obywatelskie
Na mocy porozumienia Burmistrza Warki z Zarządem Powiatu Grójeckiego kolejny rok w Warce będzie działała nieodpłatna pomoc prawna, poszerzona dodatkowo o pomoc obywatelską.
Harmonogram działania Punktu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Warce:
- świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej
- w okresach styczeń-maj, październik- grudzień:
Poniedziałek od godz. 16:00 do 20:00
Wtorek od godz. 15:30 do 19:30 - w okresie czerwiec- wrzesień
Poniedziałek od godz. 8:00 do 12:00
Wtorek od godz. 8:00 do 12:00
- w okresach styczeń-maj, październik- grudzień:
- świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i edukacji prawnej
Środa od godz. 12:00 do 16:00
Czwartek od godz. 12:00 do 16:00
Piątek od godz. 12:00 do 16:00
w dni ustawowo wolne od pracy i w święta Punkt będzie nieczynny.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
- poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo administracyjnym lub,
- wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
- sporządzeniu projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym, lub
- sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.